Tuesday 23 April 2013

Aku ini siapa...?

 


Merentas safar kehidupan.....
satu perjalanan
dari hari aku dilahirkan
sehingga waktu bertemu Tuhan

Pelbagai telah aku lalui..
 aku pernah cuba menuruni lurah yg dalam lagi kejam,
adakala aku melalui sungai permai lagi damai,
aku juga ada ziarah di desa lemah lagi lesu,
dan aku juga bertandang  di ladang lapang dan senang,
tidak ketinggalan pernah aku singgah di daerah susah dan payah,
pernah aku menjadi tetamu ditanah mewah dan indah,

pernah aku disapa manusia celaka lagi neraka,
pernah aku berjumpa insan mulia dan syurga,
pernah aku terserempak si bongkak penuh lagak,
pernah aku mengenali si jiwa murni penuh budi,
pernah aku bertegur si jujur yang luhur,
dan pernah aku ditarik si munafik yang berbolak balik..

Telah kurasa derita air mata....
telah kucuba gembira senyum tawa
namun...
tiada bekal yang lebih cekal
melainkan hidup dibawah lembayung tawakal
tiada pedoman melawan sukar dan gusar
melainkan keinsafan dan istighfar
tiada senjata menghambat pancaroba
melainkan munajat dan doa
akan kuterus kembara di sahara maya
menuju ke saat penamat sebuah riwayat
kunci suci ialah bertanya nurani :

ENGKAU SIAPA WAHAI DIRI?
HAMBA TUHAN atau HAMBA ABDI KEHIDUPAN ?





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

 
Aslih Nafsak Wad'u Ghairak - Blogger Templates - by Templates para novo blogger