Sunday 21 April 2013

Aku malu kerana dipuji



Aku malu pada Tuhan dan diriku
mendengar pujian orang buat diriku
kerna kutahu,aku tidak layak untuk itu.....

Ya Allah...
KAU Maha Mengetahui tentang hambaMu ini
dosa dan noda pada anggota dan jiwa
dalam kesunyian malam,ku pohon keampunan
janganlah pujian orang itu hanya satu igauan
sedang daku di lembah kemurkaan
hulurkan untukku lautan keampunan
limpahkan daku hamparan keikhlasan
hingga pujian atau makian
tidak akan mengugat perasaan.

TUHANku...
Ampunlah daku bila aku dipuji
sedang diKAU mengerti
diriku ini belum cukup murni
siapalah daku dibandingkan dengan hamba-hambamu yang suci
para mujahid mahupun mujahidah yang cukup berbakti
sedangkan aku hanya di pinggiran budi,
belum cukup harta,atau air mata yang kucucuri
belum pun darahku tumpahi atau nyawa kukorbani
mereka sudah memuji
sedangkan baktiku belum pun terbukti
bahkan jauh antara langit dan bumi....

Maka tutupillah kelemahan diri ini
ketika dahi merapat ke bumi,aku tangisi
dalam kesunyian dinihari...aku ratapi..
aku amat malu pada-Mu ILAHI...
aku bimbangkan nifaq diri tersembunyi
bimbangkan puji membunuh kejujuran naluri..

Wahai ILAHI..
ampunkan daku kerana tak layak dipuji
ampunkan mereka kerana salah memuji..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

 
Aslih Nafsak Wad'u Ghairak - Blogger Templates - by Templates para novo blogger