Wednesday 24 April 2013

hadirnya kesedihan...




kesedihan...
engkau sering datang tanpa aku undang
engkau menjelang tanpa ungkapan salam
engkau menerpa masuk tanpa dijemput
engkau hinggap lekap di pelbagai sudut

dengan wajah yang menyimbah resah
dengan lidah yang menempah gundah
dengan cara yang membawa lara
dengan bahasa yang menjelma duka
bagimu rupa yang bermacam warna
hingga aku sendiri lupa dalam membezakan nama

kesedihan....
pada awal mengenalimu,aku begitu terkedu
wajahmu nan suram seakan seluruh hidupku menjadi kelam
aku terdiam,tersungkur dan terbungkam
siangku bagaikan malam
cahaya bagaikan kelam
kau cuba palutkan rasa takut dan kalut dalam diriku
sehingga nafas ku menjadi semput dan susut
lantas dirimu merampas rasa ceria hidup yang selama ini aku hirup

kesedihan.....
tika ini,telah lama aku mengenalimu
apa tidak,sering dirimu hadir,lalu dan bertamu dalam hidupku
entah berapa waktuku kau ganggu
entah berapa medan dah kau kutentang
entah berapa lama kita berkawan tanpa sayang
datang dan pulangmu sama sahaja
hadir dan pergimu tiada bezanya..

kesedihan...
sejak dulu apa yang kutahu
setiap kali kulihat rupa sayumu
akan kupanggil syahdu nama TUHANku...
setiap kali kudengar telapak kakimu bergerak
kuseru TUHANku dengan sebak
setiap kali kurasa kau mula melangkah
jiwaku pun pasrah, pada ALLAH aku berserah

kesedihan..
kutahu
kau akan terus datang,sukar untuk aku halang
kutahu
kau akan terus bertamu,tanpa jemu

Namun,pabila kita berjumpa...
kau akan ku hambat dengan air mata munajat
kau  akan kulontar dengan esakan istighfar
kau akan kusiaga dengan tangisan doa
kau akan kugempur dengan rasa syukur

kesedihan...
hadirlah jika itu yang engkau mahu
moga jelmamu selalu menbangunkanku
bangun,pilu pada malam syahdu
untuk kubasahi pipiku dengan meratapi
" Ya Rabbi! kasihi hambaMU ini....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

 
Aslih Nafsak Wad'u Ghairak - Blogger Templates - by Templates para novo blogger