Sunday 6 January 2013

KENAPA AWAK PAKAI TUDUNG BESAR,LABUH2 YEK?X RIMAS KE?


Pada suatu petang....berhampiran surau Fakulti Perakaunan...
 Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.

 " Awak, boleh saya tanya?"

 "Hmm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.

 "Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke?" Dia bertanya.

 Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.


 "Tapi kenapa ya?"

 "Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

 Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.

 " Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"

 Dia mengangguk

 "Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

 "erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.

 " Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

 "Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

 "Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

 "So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

 " Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

 "Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

 "Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"

 Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

 "Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

 Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

 
Aslih Nafsak Wad'u Ghairak - Blogger Templates - by Templates para novo blogger